Gıda Plus Ödülleri Söz Sizde

Firma ismi: Yoka Fonksiyonel Gıda San. ve Tic. Ltd. Şti.
Ürün ismi: Yoka Çerezi
E-posta adresi: [email protected]
Firma web sitesi: https://www.yoqagida.com/

1. Gıda Plus Ödülleri’ne başvurma sebebiniz nedir?

Gıda sektöründe, global trendleri yakalamak, yenilikçi ve vizyoner bakış açılarını kavramak ve
tartışmak, güncel gıda politikaları ile tüketici tercihlerinin sektöre yansımasını gözlemlemek ve
bu ekosistemin bir parçası olduğumuzu göstermek istedik. Bu prestijli ödül töreninin PR
çalışmalarımıza ivme kazandıracağını düşündük.
Girişimci bir kadın ve startup rolü ile belirlediğimiz amaç doğrultusunda, hedef odaklı attığımız
her adımla, her zaman gıdaya artı katma gayretindeydik. Başvurduk ve ödülümüzü aldık.
Teşekkür ederiz. Emeklerimizin takdir edilmesi ve desteklenmesi bizleri onurlandırıyor.

2. Gıda Plus Ödülleri’ne başvurduğunuz üründen bahseder misiniz? Ürünü nasıl
geliştirdiniz?

Çocuklar ve gençlerimizin abur-cubur tabir edilen gıdaları çokça tüketmesi, uzaktan çalışma
döneminde pek çok yetişkinin sağlıklı beslenmek yerine bilgisayar başında pratik atıştırmalıklar
tüketmesi, gıda sektöründe çeşitli işleme prosesleri sırasında ayrılan yan ürünlerin
değerlendirilmeden çöp olarak atılması, gastronomi turizminde ve kültürümüzde önemli bir yeri
olan yöresel ürünlerin unutulmaya yüz tutması problemlerini gözlemledik. Birbirinden bağımsız
gibi görülen bu sorunlara YOKA ÇEREZİ’ni geliştirerek çözüm bulduk.
Atıştırmalık ama doyurucu, enerji değeri ve sodyum oranı azaltılmış, trans yağ barındırmayan,
besinsel lifçe zenginleştirilmiş, üretiminde zeytin işleme atıklarından pirinanın çeşitli tekniklerle
işlenerek kullanıldığı ve okul gıdası logosu da taşıyan bir ürünümüz oldu. Çok da güzel oldu.

Pilot bölge olarak Çankırı ili ve yöresel unlu mamulleri seçilerek füzyon bilimsel çalışmalarına
başlanmıştır. İş fikrimiz 2018 yılında ortaya çıkmış ve 2019 yılında patent ve faydalı model
başvuruları yapılmıştır. Ürün geliştirme faaliyetleri TÜBİTAK tarafından desteklenen TEYDEB
BiGG projesi kapsamında halen devam etmektedir.

3. Ödül başvurusunda bulunduğunuz ürününüzü nasıl konumlandırmak ve pazarlamak
istiyorsunuz? Ürün ile ilgili bizimle paylaşabileceğiniz satış hedefleriniz nelerdir?
İş fikrinde, hedef müşteri grubu Milli Eğitim Bakanlığına bağlı okul kantinleridir. Çocuklarımızın
sağlıklı beslenmesi ve gelişmesi önceliğimizdir. Ayrıca, firmamızda, yöresel bir ürüne inovatif
dokunuşlar gerçekleştirildiğinden, YOKA ÇEREZİ’nin öncelikle pilot bölge seçilen il pazarında,
bunun yanı sıra, hammadde olarak işlenmiş pirina kullanıldığından zeytin yetiştiriciliği yapılan
iller pazarında konumlanması başlangıç stratejilerimizden biri olacaktır. Dijital ve uluslar arası
satış için gerekli görüşmeleri yapmaya devam ediyoruz.

4. Neden yenilikçi gıdalar üretmek istiyorsunuz? Sizce firmanızın ve ülkemizin yenilikçi
gıdalar alanındaki başarı şansı nedir? Yenilikçi gıdalar üretmek isteyenlere ne tavsiye
edersiniz?

Ülkemiz, bilimsel, ekonomik ve siyasi politikalar gereği çok büyük ticari ve stratejik bir ekosistem
içerisinde yer almaktadır. Tüketicilerin alışkanlıkları ve ihtiyaçları günden güne değişmekte ve
farklılaşmaktadır. Beslenme bozuklukları çok küçük yaşlardan itibaren başlayabilmektedir.
Küresel dönüşüme ayak uydurmamız ve bunu yaparken de ülkemiz kaynaklarını değerlendirmeli
ve korumalıyız. Bizler, bu vizyonla aksiyon alıyoruz. Bu nedenle, şansımızın yüksek olduğunu
düşünüyoruz.
Kendimize de sıkça hatırlattığımız gibi, hep birlikte öz kaynaklarımızı kullanarak, toprak ve iklim
niteliklerine uygun, teknik ve bilimsel destek alarak çevre dostu üretime odaklanmalı, bilinçli
tarım, bilinçli imalat ve bilinçli ticaret yapmalıyız.

5. Firmanızın 2030 yılına kadar gıda sektörüne getirmeyi planladığı yenilikçilik vizyonu
hakkında bilgi verir misiniz?

Kültürümüzü, çevremizi ve halk sağlığını eş zamanlı koruyacak yeni gıda ürünleri geliştirmek;
bunları bilimsel bir zeminde incelemek, tartışmak ve değerlendirmek; tüketici beğenisine uygun
hale getirmek; yerel ekonomiden başlayıp milli ekonomiye katkıda bulunmak; ülkeler arası sınai
mülkiyet hak kazanmış ürün, proses ve yöntem sayısını arttırmak başlıca yenilikçi hedeflerimiz.
Muvaffak olmayı ümit ediyoruz ve bu doğrultuda adım atmaya emek sarf edeceğiz.

 

 

Firma bilgileri
Firma ismi: Harnuphane Gıda İml. Tar. Tur. Dış Tic. Ve San. Ltd. Şti.
Ürün ismi: Rojok Harnup Barı
E-posta adresi: [email protected]
Firma web sitesi: www.rojok.com

1. Gıda Plus Ödülleri’ne başvurma sebebiniz nedir?
İnovatif bir şirket olarak Gıda Plus Ödülleri’ne gıda alanında inovasyon ödülleri olduğu için
başvurduk. Hem inovatif bir ürünle piyasaya çıkıyor olmamız hem bu alanda ilk kez yapılan bir
ödül töreni olması başvuru kararımızda etkili oldu. Ödüllerin verilmesinde güveni artıran en
büyük faktör ise çok sayıda jüri üyelerinin varlığı oldu.

2. Gıda Plus Ödülleri’ne başvurduğunuz üründen bahseder misiniz? Ürünü nasıl
geliştirdiniz?
2009 yılında Orman Bakanlığı projesiyle arazimizde harnup plantasyonu yaptık. Marka
kurucumuz Tatsiana’nın 2019 yılında aramıza katılmasıyla Harnup’tan bar üretme fikri üzerine
gittik. Uzun süreli ar-ge çalışmalarımız sonunda ürünümüzü geliştirmeyi başardık. Harnup barları
yurtdışında birçok ülkede üretimi yapılan ve tüketilen bir ürün ancak Türkiye’de çikolata
üreticileri tarafından sadece dolgu malzemesi olarak kullanılmış. Ancak hiçbiri tek başına harnup bar çalışması yapmamış. Tabi Akdeniz ülkesi olarak bu iş ülkemizde bize düştü kimse yapmadı
biz yaptık.

3. Ödül başvurusunda bulunduğunuz ürününüzü nasıl konumlandırmak ve pazarlamak
istiyorsunuz? Ürün ile ilgili bizimle paylaşabileceğiniz satış hedefleriniz nelerdir?
Ürünümüzü öncelikle ülkemizde doğal ürünler pazarında a kalite ürün sınıfında
konumlandırmak istiyoruz. Ardından kısa bir süre sonra küresel pazarlar hedeflerimiz olarak yer
alır.
4. Neden yenilikçi gıdalar üretmek istiyorsunuz? Sizce firmanızın ve ülkemizin yenilikçi
gıdalar alanındaki başarı şansı nedir? Yenilikçi gıdalar üretmek isteyenlere ne tavsiye
edersiniz?
Ülkemizin yenilikçi gıda üretim kapasitesinin artması ve rekabetçi pazarlarda yer alması için
inovasyona ve inovasyonun pazara inebilen ürünlerine ihtiyacı bulunmakta. Bu bağlamda
ürünümüz durağan pazarlar yerine kendine yeni pazarlar açacak ve kendi kitlesini
oluşturacaktır. Ülkemizde yapılan çalışmaların tamamına hakim değilim ancak mevcut durumda
bizim durmaya hiç vaktimiz yok. Ürünlerimizin rağbet göreceğini ön görüyoruz ve Keçiboynuzu
bitkisinin pozitif bilinirliği bize bu konuda yardımcı olacaktır. Firmamızın yurtdışı pazarlarda daha
başarılı olacağını ön görüyoruz düşen işçilik maliyetleri Türkiye’yi bir üretim üssü haline
getirirken bizde ihracat odaklı büyümeyi hedefliyoruz.
Yenilikçi gıdalar üretmek isteyenlere tavsiyem ihracat hedefli katma değer katacak ürünlere
yönelmeleri. Öncelikle yerel kaynakların değerlendirilmesi ve yurtdışı pazarlarda rekabet
edebilecek farklara sahip ürünler üretmeleri.
5. Firmanızın 2030 yılına kadar gıda sektörüne getirmeyi planladığı yenilikçilik vizyonu
hakkında bilgi verir misiniz?
Son yıllarda etkisini görmeye başladığımız ve bu yıl Rusya-Ukrayna savaşıyla gitgide büyüyen
tedarik zincirinde yaşanan olumsuzluklar nedeniyle artık “globalleşen dünya” kavramının
“yerelle globalleşebilen dünya” kavramına dönüşmesine hep birlikte şahit oluyoruz. Bu anlamda
ülkeler özellikle tarım ve gıda’da savaş, afet, pandemi gibi etki yaratan durumlara hazır olmak
durumunda kendi kaynaklarını kullanarak gıda arzını ve fiyat dalgalanmalarını belirli düzeyde
tutmak durumunda. Ürünlerimizin toplumun gıda’da çözümü kendi kaynaklarında araması
noktasında farkındalık yaratacağına inanmaktayız.