Eş zamanlı ekonomik durgunluk ve yüksek gıda fiyatları enflasyonu, gelişmekte olan ülkelerdeki bebekler ve çocuklar için sağlık risklerini artırmaktadır. Gıda fiyatları enflasyonunun sebebi ne olursa olsun -ekonomik kriz, tedarik zinciri sorunları, savaşlarla ilgili aksamalar, kurumsal vurgunculuk- sonuçları korkunç olabilir; özellikle de fakirler arasında.
Tüm çocukluk ölümlerinin %50’sin yetersiz beslenme kaynaklıdır. Bu arada, anne beslenmesi bir çocuğun gelişimi için kritik öneme sahiptir. Düşük doğum ağırlığı, erken doğum ve intrauterin büyüme kısıtlaması (IUGR veya FGR) bebekleri doğumdan önce ve sonra çeşitli sağlık sorunları açısından yüksek risk altına sokmaktadır. Artan bulaşıcı hastalık riski, halk sağlığının toplumun tüm üyelerinin sağlığına bağlı olduğunu hatırlatan bu sonuçlardan biridir. Dikkate alınması gereken bir diğer faktör de mikrobesin eksikliğidir. A vitamini takviyeleri çocuk ölümlerini %30 oranında azaltabilir ve çinko takviyeleri bir ila üç yaş arası çocuklarda ölüm oranlarını %18 azaltılabilir iken bu alanda etkin kamu politikaları oluşumu için gerekli siyasi irade ve ekonomik desteğin nasıl sağlanması gerektiği tartışılmaya muhtaçtır.
Pandemi sırasında deniz ticaretinin neredeyse durma noktasına gelmesi ve ardından Rusya’nın Ukrayna’yı işgali nedeniyle tahıl ve yağlık tohumların tedariğinde yaşanılan sıkıntılar küresel gıda güvenliği için yeni yaklaşımları zorunlu hale getirdi. İklim krizi nedeniyle fosil yakıtlı ekonomiden üretim ve yenilikçilik odaklı ekonomiye geçiş, artan yeşil enerji yatırımları ile küresel sermaye ve nüfus hareketleri de hesaba katıldığında gıda ve tarımda büyük bir dönüşüm yaşanacağı ve yeni bir düzenin oluşacağı görülüyor.
Bu dönüşümün ilk sinyali yakın bir bölgemizde gerçekleşmektedir. Körfez ülkelerinde fosil yakıtlı ekonomiden üretim ve yenilikçi odaklı ekonomiye geçiş, artan yeşil enerji yatırımları küresel sermaye ve nüfus hareketlerinin bu bölge üzerinde yeni bir düzen oluşturacağını gösteriyor.
Tüketiciler ne istiyor?
Gezegeni ve Dünyayı saran birçok problemin yanı sıra, tüketicinin talepleri de farklılaştı. Oxford Sözlüğü’nün 2022 yılının kelimesi olarak seçtiği “Goblin Mode” bizlere artık tüketimin kurallara uymadan, keyiflerince ve tembelce yaşamanın öne geçtiğini, tüketicilere dayatılan normların dışına çıkıldığını gösteriyor. Bu durumun önümüzdeki yıllarda, tarım ve gıda sektöründe ne gibi talepleri getireceğini göreceğiz.
Teknolojinin Etkisi
Tarım, gıda ve beslenme bilimi, yapay zeka teknolojilerinden beslenmeye başladı. Yapay zeka teknolojileri, tohumu, besini ve bireyi daha “kişiselleştirerek” çözümleri hızla ortaya koyacak gibi görünüyor.
Geçen yıl ilkini düzenlediğimiz gıda+ ödüllerinin öncesinde gıda ve gastronomi zirvesinde sağlıklı ve besleyici gıdaya erişimin azalması, obezite oranlarının artışı ve iklim krizi; tarım ve gıda sistemlerinin dönüşümünün hızlanması konularına odaklanmış ve döğüşüm için inovasyon temelli bir yol haritası gerekliliğini ortaya koymuştu.
Gıda, İçecek ve Tarım Politikaları Araştırmaları Merkezi (GIFT)’in Rolü
Gıda, İçecek ve Tarım Politikaları Araştırmaları Merkezi (GIFT) olarak, 2017’den beri besleyici gıdaya erişimdeki eşitsizliği önemli bir insan hakkı problemi olduğunu ve tarım ve gıda sisteminde inovasyonun krizler ortamında bir araç olarak kullanılabileceğini aktarmaktadır.
Peki dönüşüm nasıl olacak?
Sağlıklı ve besleyici gıda, sağlıklı bir toplum ve sürdürülebilir bir gıda tedarik zinciri oluşturmak için dönüşümün kimden, nasıl ve ne zaman gelmesi gerektiğini, düzenlediğimiz birçok etkinlik ve zirvede dile getirmekteyiz. Geçen yıl ana temalarda ortaya konulan bir çok güzel fikrin ve öncü sunumların bu yıl politika metinleri olarak kamuoyuna duyurulması hedeflenmektedir. İyi uygulamaları dinlemek, genç girişimcilerin bu alandaki ufuk açıcı fikirlerinden ilham almak 2023 yılı konferansının ana hedeflerinden olacaktır. Krizler çağında tarım ve gıda sektöründeki
https://www.gift.org.tr/inovasyonzirvesi/ linkinden 2. Gıda Tarım ve Gastronomi İnovasyon Zirvesi hakkında detaylı bilgiye ulaşabilirsiniz.
Danone, Herbalife, Cargill, Sunar Şirketler Grubu, Green Hub Farm, Ballstad, Rojok, Dardanel, Tahsildaroğlu, Yayla, Vorwerk, Oğuz Gıda, Balparmak, Kampotu, Albaraka, Nisshin Seifun, Metro Türkiye, Aşhan Yemek, Tezkim, Bizim Toptan, Nilky, Bee’o Arı Ürünleri, Puratos 2022 yılı sponsorlarımızdı.
“Tarladan Çatala İnovasyon: Türkiye Gıda sektörünün katma değerli geleceğini planlamak” olarak belirlendi; markalaşma, inovasyon ve fikri mülkiyet konuları odağında alanında uzman birçok ismi dinleyeceğiz.
Tarım, gıda ve gastronomi alanında çalışan kamu çalışanları, akademisyenler, ulusal ve uluslararası ölçekli start up şirketleri, KOBİ’ler, büyük şirketler; girişimciler, sağlık profesyonelleri, medya ajansları bir araya geliyor. Bu sene, 700-800 kişilik bir katılımcı bekliyoruz.
https://www.gift.org.tr/gidavinovasyonzirvesikayit/ adresinden dinleyici olarak kayıt olabilirsiniz.
Etkinlik boyunca birçok medya kuruluşu davetlimiz olacak. Agro TV zirvenin açılışını canlı yayında verirken; Webagron ve GIFT olarak etkinlik sonrası kısa videolarla içerikleri paylaşacağız.
İstanbul’da Mustafa Kemal Kültür Merkezi’nde gerçekleşecek. (Açık adres: Akat, Uğur Mumcu Caddesi No:8, 34335 Beşiktaş/İstanbul) AVM içerisinde ve önünde bir otopark mevcuttur.
Soru, görüş ve katkı için [email protected] adresine iletebilirsiniz.
Tarımsal İçerik Platformu, geleneksel içerik kanallarını teknolojinin gücüyle yeniden tanımlayan bir platformdur.
Türkiye Gıda İnovasyon Platformu, gıda ve içecek sektöründe yer alan tüm aktörler için bir iletişim ağı ve kümelenme platformudur.
Tarıma ve çiftçimize hizmet etme amacıyla kurulmuş tv kanalıdır.